www.drogidozdrowia.pl

POMIDORY, POMIDORY...

Sezon pomidorowy powoli ma się ku schyłkowi. Wszyscy lubimy te soczyste czerwone warzywa będące w istocie owocami niewielkich i niepozornych krzaczków.  Zostały sprowadzone na nasz kontynent z Ameryki Południowej, przez Hiszpanów. Ale w Polsce na dobre zadomowiły się znacznie później, dopiero w XIX w. kiedy zaczęto je uprawiać jako roślinę ozdobną i wtedy w zasadzie uznawano je za trujące. Zresztą liście i łodygi pomidorów, podobnie jak u ziemniaków, są rzeczywiście trujące i dlatego po zrywaniu owoców należy umyć ręce. Dopiero lata później przekonano się do ich walorów smakowych i wartości odżywczych. Teraz trudno sobie wyobrazić letni jadłospis bez pomidorów. A i przez cały rok towarzyszą nam w postaci soków pomidorowych, przecierów, ketchupów i innych sosów. Czy jednak nasi przodkowie uważający pomidory za trujące całkowicie się mylili?

Pomidory są źródłem bardzo wielu witamin i substancji odżywczych są polecane, przez wielu dietetyków i nawet lekarzy nie tylko w sezonie, szczególnie z uwagi na dużą zawartość potasu. Brak potasu jest jedną  z ważniejszych przyczyn nadciśnienia, arytmii serca , skurczy mięśni, bezsenności  i wielu innych dolegliwości, a który w czasie upalnego lata jest wydalany z potem.

Są bogate w magnez, kobalt, miedź i mangan,  witaminy C, K, E, a także niektóre witaminy z grupy B.

Bardzo ważną zaletą pomidorów jest zawartość silnego antyoksydantu -  likopenu, dzięki czemu przeciwdziałają powstawaniu chorób nowotworowych. Likopen zapobiega również utlenianiu lipidów w surowicy, a tym samym wywiera ochronny wpływ na choroby sercowo-naczyniowe. Również likopen powoduje piękną czerwoną barwę tych owoców.

Są lekkostrawne i pobudzają perystaltykę jelit przeciwdziałając zaparciom, a w dodatku zawierają niewiele kalorii, więc sprzyjają odchudzaniu.

Jednakże po bardziej uważnym przyjrzeniu się pomidorom zauważymy nie tylko ich zalety, ale i wady. Pomidory należą do grupy psiankowatych, a te oprócz wielu pozytywów mają też pewne właściwości niezbyt dobre dla naszego organizmu. W końcu 2 wieki temu uważane były za trujące.

Wszystkie pomidory, a szczególnie, te jeszcze niedojrzałe zawierają tomatynę – alkaloid, który w większej dawce jest szkodliwy dla naszego organizmu.  Mogą być przyczyną podrażnienia przewodu pokarmowego przyczyniając się do nieszczelności jelit i powodując przykre dolegliwości takie jak kolki, mdłości czy nawet wymioty.

Nadmiernie stymulują również nasz układ odpornościowy do zwiększonej produkcji przeciwciał i wywołując stany zapalne. Nie są więc polecane osobom cierpiącym na choroby autoimmunologiczne takie jak Hashimoto , choroby stawów, stwardnienie rozsiane czy bielactwo.

Pomidorami nie  powinny zajadać się również  osoby cierpiące na zespół drażliwego jelita.

Należy jednak pamiętać o twierdzeniu Paracelsusa, że to dawka czyni truciznę. Może więc, jeżeli jesteśmy zdrowi, pamiętajmy jedynie o zaletach pomidorów i cieszmy się ich smakiem, póki są jeszcze pachnące latem, prosto z pola.

Na podst.: www.odzywianie.info.pl, www.organicfacts.net, www.trecnutrition.com, www.odzywiajsiezdrowo.pl.

Duszone warzywa do wszystkiego
(do makaronu, do ryżu, do chleba)

1 kg pomidorów
10 dag młodych papryczek
2 zielone czuszki
nieduży por
parę różyczek kalafiora
10 dag fasolki szparagowej
½ główki czosnku
pęczek zielonej pietruszki
ghee lub olej rzepakowy
sól, pieprz, kumin

Obrany i pokrojony czosnek i czuszkę przesmażyć na tłuszczu z ziarenkami kuminu. Dodać pokrojony por, fasolkę szparagową, kalafior, paprykę. I nadal parę chwil podsmażać. Dodać sól i pieprz, i trochę wody - tylko tyle, żeby warzywa się nie przypaliły. Dusić  7-10 min. Woda powinna w tym czasie całkowicie wyparować. Dodać pokrojone w kawałki pomidory, wymieszać i dusić 5 min. Posypać obficie posiekaną natką. (KBB)

fot: KJB, RGBStock.com

Wyszukiwarka

Spis artykułów

Tutaj znajdziesz wszystkie artykuły z podziałem na kategorieSpis Artykułów

Nasi przyjaciele

Tutaj znajdziesz listę przyjaciół portaluNasi Przyjaciele

Nasi autorzy

Tutaj znajdziesz informacje o naszych autorachNasi Autorzy

ZATRZYMAJ SIĘ

AJAHN BRAHM - CZTERY SPOSOBY NA TO, JAK ODPUŚCIĆ ...

Zatrzymaj się

Trochę lingwistyki

Informacja o portalu

Redakcja informuje, że wszelkie prezentowane w artykułach poglądy należy postrzegać jako osobisty punkt widzenia autora danego artykułu, a nie linię programową portalu. Zapraszamy do współpracy osoby z różnych tradycji, o różnym punkcie widzenia.  O NAS