www.drogidozdrowia.pl

DIETA WEGE C.D.

PYTANIE:

Dzień dobry,
Pisałam już w sprawie diety wegańskiej. I w dalszym ciągu oczekuję na opinię na temat wit. B12. Wg statystyk u wegan jest w 60% brak tej witaminy. Źródłem jej jest tylko produkt zwierzęcy. Konsekwencje braków: choroby układu nerwowego (Alzheimer), niedokrwistość złośliwa, miażdżyca ( gromadzi się homocysteina i działa toksycznie). Tak czytałam, oczywiście nie musi tak być, ale... I cóż trzeba łykać pastylki, czy tak?
Oczekuję też opinii na temat uzupełnienia DHA i suplementacji wit. D. Wg mnie jest to ważne a ja nie jestem ekspertem. Ważne dla wegan oczywiście. Jeśli nie jest to prawda co napisałam to też proszę o sprostowania.

Dziękuję.

Grażyna Trautsolt

ODPOWIEDŹ:

Tak jest. B12 trzeba suplementować, witaminę D w okresie zimowym od października do marca, a kwasy omega 3 wystarczy jeść w formie siemienia lnianego, orzechów włoskich, produktów sojowych, alg i zielonych warzyw
liściastych.

DIETA WEGE

PYTANIE:

Dzień dobry, 

Parę słów o dietach.....

Nie jestem lekarzem ani  dietetykiem z wykształcenia, ale z  racji wieku mocno dojrzałego, wieloletnim praktykiem różnorakich diet. Znam też osoby stosujące dietę wegetariańską i wegańską.

Czasem ma to miejsce z racji mody. Ja wyznaje zasadę „słuchania” własnego organizmu.

Nie chcę  wnikać w szczegóły i rozwijać niepotrzebnie tematu,  bo wiem tylko  to, co przeczytałam i usłyszałam od osób,  z racji wykształcenia i zawodu, wydaje się, kompetentnych. 

Podstawą  jest oczywiście dieta zrównoważona,  równowaga kwasowo-zasadowa, dostarczanie niezbędnych składników. Odrzucam więc skrajne przypadki stosowania diet: frutarianizm, witarianizm itp. Chyba, że chodzi o jakieś przypadki chorobowe.

Ale, wierzę, że  prawidłowe ułożenie diety wegetarian pozwala na dostarczenie wszystkiego, co konieczne dla ciała, i stąd jest ona tak samo dobra jak prawidłowa dieta „normalna”.

Natomiast weganizm (eliminacja produktów zwierzęcych – ryb, mięsa, produktów mlecznych i jaj) wymaga przeanalizowania  i ułożenia  takich porcji żywnościowych, aby  uzupełnić  żelazo (np  orzechami, produktami pełnoziarnistymi ....), białko ( tofu, soja....), wapń ( soja, jarmuż, kapusta....), witaminę D (mały problem: grzyby z witaminą D2) itd.

Listę kończy witamina B12, która jest tylko w produktach zwierzęcych. Jak temu brakowi zaradzić: łykać tabletki.
Czy weganie o tym wiedzą? 

Może ktoś na ten temat się wypowie. A co na to autorka artykułu o diecie wegetariańskiej - Pani H. Stolińska?
To ważne dla wieloletnich wegan. 

Pozdrawiam Grażyna Trautsolt

ODPOWIEDŹ:

 Witam serdecznie,

Jak najbardziej zgadzam się ze wszystkimi uwagami. Dieta wegańska jest
znacznie trudniejsza do zbilansowania niż sama dieta wegetariańska.
Prawidłowo stosowana dieta wegańska niesie za sobą bardzo dużo korzyści
zdrowotnych. Podstawą jest urozmaicenie spożywanych produktów oraz
zwrócenie szczególnej uwagi na źródła składników możliwie niedoborowych.
Każda osoba na diecie wegańskiej powinna skorzystać z fachowej porady
dietetycznej oraz na bieżąco monitorować swój stan zdrowia. Prowadząc
badania kobiet na diecie wegetariańskiej i wegańskiej po 45 roku życia,
z przykrością stwierdzam, iż ich dieta nie jest prowadzona odpowiednio,
zwykle polega na eliminacji jedynie mięsa lub i nabiału nie wchodząc w
szczegóły prawidłowego doboru produktów. Tendencja ta całe szczęście
maleje ponieważ jest coraz szerszy dostęp informacji, publikacji,
których wskazówki wcielają w życie młodsze osoby. Edukacja osób na
dietach wegańskich jest bardzo ważnym elementem promocji niezliczonych
korzyści ze stosowania diety roślinnej.

 

BOJĘ SIĘ OSTEOPOROZY

PYTANIE:

Mam 45 lat. Jestem wegetarianką od 10 lat. Boję się osteoporozy. Co jest najważniejsze w diecie, żeby uniknąć tego schorzenia ? Ewa Z.

ODPOWIEDŹ:

Dieta w profilaktyce osteoporozy to dieta prawidłowo zbilansowana, urozmaicona i pełna smaku. Należy kontrolować spożycie białka pochodzenia zwierzęcego, gdyż wywołuje ono zakwaszenie organizmu. W takim przypadku organizm do zalkalizowania sięga po wapń i fosfor zawarty w kościach, a następnie wydala je wraz z moczem. Bardzo dobrym źródłem wapnia niezbędnego do utrzymania prawidłowej gęstości kości jest nabiał (mleko, sery), lecz są one dodatkowo nośnikiem tłuszczu nasyconego, cholesterolu i wspomnianego wcześniej białka zwierzęcego. W diecie wegetariańskiej obok tych produktów należy położyć nacisk na roślinne źródła wapnia.

Zaliczamy do nich między innymi migdały, amarantus, orzechy laskowe, zielone warzywa, pestki słonecznika, wodorosty, soję i jej przetwory, mak, sezam, suszone morele i figi. Wapń z produktów roślinnych jest lepiej przyswajalny niż wapń z nabiału, ale należy pamiętać o tym żeby dieta była urozmaicona. W profilaktyce osteoporozy bardzo ważną rolę odgrywa magnez, dzięki któremu wapń jest prawidłowo wbudowywany w tkankę kostną. Źródłem magnezu są przede wszystkim produkty zbożowe, rośliny strączkowe, orzechy, kakao. Zwracam również uwagę na utrzymanie prawidłowej masy ciała, regularną aktywność fizyczną oraz ograniczenie solenia i spożycia słodyczy.

Osoby na diecie wegetariańskiej powinny spożywać 4-6 porcji produktów bogatych w wapń. Przykłady porcji:
Sok fortyfikowany- 125ml
Warzywa  250- 500g
Mleko krowie, jogurt, mleko sojowe fortyfikowane- 125ml
Ser- 21g
Tempeh, tofu- 125g
Migdały- 60g
Tahini, masło migdałowe- 30g
Soja gotowana- 125g
Płatki fortyfikowane- 28g

W prewencji osteoporozy należy minimum 15 min dziennie spędzać w okresie letnim na słońcu w celu wytworzenia się w skórze witaminy D oraz od października do końca marca suplementować tę witaminę.

Wyszukiwarka

Spis artykułów

Tutaj znajdziesz wszystkie artykuły z podziałem na kategorieSpis Artykułów

Nasi przyjaciele

Tutaj znajdziesz listę przyjaciół portaluNasi Przyjaciele

Nasi autorzy

Tutaj znajdziesz informacje o naszych autorachNasi Autorzy

ZATRZYMAJ SIĘ

AJAHN BRAHM - CZTERY SPOSOBY NA TO, JAK ODPUŚCIĆ ...

Zatrzymaj się

Trochę lingwistyki

Hanna Stolińska

Dietetyk kliniczny, pracownik Instytutu Żywienia i Żywności w Warszawie. Doświadczona wegetarianka (od 13 lat) i weganka (od 3 lat). Napisała pracę licencjacką i magisterską o wegetarianizmie, brała udział w badaniach w Centrum Zdrowia Dziecka nad dietą wegetariańską i wegańską. Obecnie w IŻŻ prowadzi badania na temat wpływu diety wegetariańskiej na gęstość kości u kobiet w okresie menopauzy. Od czterech lat prowadzi również szkolenia dla kucharzy, restauratorów, intendentek, dietetyków w celu wprowadzenia prawidłowo zbilansowanych posiłków wegetariańskich w przedszkolach, szkołach i placówkach żywienia zbiorowego.

Informacja o portalu

Redakcja informuje, że wszelkie prezentowane w artykułach poglądy należy postrzegać jako osobisty punkt widzenia autora danego artykułu, a nie linię programową portalu. Zapraszamy do współpracy osoby z różnych tradycji, o różnym punkcie widzenia.  O NAS