www.drogidozdrowia.pl

ODDECH - BRAMA ŻYCIA

ELA KWASEK-HORTMANOWICZ

Oddech towarzyszy nam od poczęcia do czasu pożegnania się ze światem (wg poetów - ostatnie tchnienie). Początkowo oddychamy poprzez układ oddechowy matki. Jedną z pierwszych czynności po narodzinach stanowi samodzielny oddech. Mało osób zdaje sobie sprawę, że tlen jest dostarczany do naszego organizmu, wszystkich jego organów, tkanek, narządów w czasie wydechu. Jeszcze mniej osób doświadcza zmiany przebiegu fazy wdechu i wydechu. Kto z nas na co dzień liczy, ile oddechów wykonujemy w czasie jednej minuty.

W przeszłości oddech stanowił jedno ze źródeł diagnostyki zdrowia istoty ludzkiej. Na podstawie długości obu faz oddychania, ich przebiegu i ilości oceniano stan jednostki. Oddech wykorzystywano też do wpływania na własny los, zachowania otoczenia, budowania pomyślności. Obecnie oddech stanowi podmiot badań medycznych i należy oczekiwać wielu niespodzianek czy przewartościowań spojrzenia na oddychanie.

Oddech ulega cyklicznym zmianom, oddychanie przechodzi z jednego nozdrza na drugie w sposób rytmiczny co godzinę. ”Wielu ludzi nie zauważa, że ciągła czynność wdychania i oddychania, zamiast przez oba nozdrza jednocześnie, dokonuje się w stałym cyklicznym rytmie na zmianę przez prawe i potem lewe nozdrze.” Następnie płynie przez oba nozdrza jednocześnie w sposób przypominający przymknięcie obu nozdrzy, gdy wdech i wydech dokonywane są tuż przy przegrodzie nosowej.

Obecnie człowiek oddycha średnio 19 razy na minutę. Ilość oddechów wzrosła, gdyż w przeszłości poziom sięgał 13-15 oddechów. Zwiększenie ilości wynika ze zmiany trybu życia, przyśpieszenia tempa bytu. Niestety, nie jest to pozytywny objaw. Wskazuje na obciążenie systemu nerwowego, który oddech stymuluje, a to pociąga za sobą większe pobudzenie całego organizmu i zwiększony metabolizm. Liczne badania wykazują wzajemne powiązanie metabolizmu i procesu starzenia.  Starzejemy się szybciej, gdy intensywniej żyjemy, czyli pracujemy na podwyższonych obrotach. Skutki to także zwiększona zapadalność na różne choroby.

Zatem prawidłowy oddech to dłuższe życie. Powinniśmy zwrócić uwagę na jakość powietrza, którym oddychamy. Niezbędna staje się nauka prawidłowego oddechu: głębokiego wdechu i długiego wydechu. Dłuższy wydech (w porównaniu z wdechem) powoduje lepsze dotlenienie organizmu. Lepsze dotlenienie wpływa na zwolnienie procesu oddychania, czyli spowolnienie wymienionego wcześniej metabolizmu.

Joga, tai chi, qigong, ale również sporty walki z korzeniami azjatyckimi przywiązują ogromną wagę do prawidłowego przebiegu oddechu.

Wszystkie cytaty pochodzą z książki „Siwaswarodaja. Starożytna nauka o oddechu”, wydawnictwo Miniatura, 2009

Fot.: 123RF.com, disqounter.com

 

Wyszukiwarka

Spis artykułów

Tutaj znajdziesz wszystkie artykuły z podziałem na kategorieSpis Artykułów

Nasi przyjaciele

Tutaj znajdziesz listę przyjaciół portaluNasi Przyjaciele

Nasi autorzy

Tutaj znajdziesz informacje o naszych autorachNasi Autorzy

ZATRZYMAJ SIĘ

AJAHN BRAHM - CZTERY SPOSOBY NA TO, JAK ODPUŚCIĆ ...

Zatrzymaj się

Trochę lingwistyki

Informacja o portalu

Redakcja informuje, że wszelkie prezentowane w artykułach poglądy należy postrzegać jako osobisty punkt widzenia autora danego artykułu, a nie linię programową portalu. Zapraszamy do współpracy osoby z różnych tradycji, o różnym punkcie widzenia.  O NAS