www.drogidozdrowia.pl

MOŻE WARTO JEŚĆ UWAŻNIE?

W naszym zabieganym świecie często jemy w biegu, nieświadomie, wykonując jednocześnie wiele czynności. I wtedy bardzo łatwo o przeoczenie momentu w którym już jesteśmy syci. Jemy dalej, bo nie zauważyliśmy, że nasze ciało wysyła już do mózgu sygnał – STOP – „przestań już pochłaniać kolejne kalorie, bo już ich nie potrzebuję!”. Wiadomo, co wtedy się dzieje – powoli przybieramy na wadze.

Uważne jedzenie – to już cały ruch światowy wywodzący się z medytacji Mindfulness zapoczątkowanej przez Jona Kabat-Zina . Powstają kluby i organizacje zajmujące się uważnym jedzeniem, na czele z istniejącą już ponad 10 lat The Center for Mindful Eating organizującą także webinary i telekonferencje, do których łatwo można dołączyć.

Wydaje się, że uważne jedzenie jest całkiem proste – skupić uwagę tylko na tym co robimy w tej chwili – wziąć kanapkę do ręki, przyjrzeć się jej, ugryźć pierwszy kęs i go smakować. Jednakże gdy tak spróbujemy może okazać się, z pierwszym kęsem było OK, z drugim jakoś się udało, za to w trakcie przeżuwania trzeciego kęsa już gdzieś nasza uwaga uciekła i nawet nie zauważyliśmy jak zjedliśmy całą kanapkę. Potrzeba treningu. Dlatego coraz popularniejsze stają się grupowe wyjazdy gdzie tematem przewodnim jest uważne jedzenie.

Dla tych, którzy na razie nie mogą sobie pozwolić na taki wyjazd proponujemy parę rad:

1. Słuchaj swojego ciała, przestań jeść gdy jesteś syty.

2. Jedz wtedy gdy poczujesz głód, a nie wtedy gdy zwykle jesz posiłek, lub gdy ktoś cię do tego namawia.

3. Jedząc angażuj wszystkie zmysły, zwracaj uwagę na smak, zapach, kolor, dotyk jedzenia.

4. Najlepiej jedz w ustalonym czasie i miejscu, w przyjemnym, uporządkowanym otoczeniu.

5. Kiedy jesz zajmij się wyłącznie jedzeniem, nie czytaj, nie oglądaj wciągających filmów, nie rozmawiaj na bulwersuje tematy.

Nie jest to proste, ale gdy nam się uda – ciało odwdzięczy się z pewnością. Może spadkiem wagi, może lepszym zdrowiem. A na pewno lepszym samopoczuciem.

KBB na podst. http://thecenterformindfuleating.org/

Fot.: mindful.org

Wyszukiwarka

Spis artykułów

Tutaj znajdziesz wszystkie artykuły z podziałem na kategorieSpis Artykułów

Nasi przyjaciele

Tutaj znajdziesz listę przyjaciół portaluNasi Przyjaciele

Nasi autorzy

Tutaj znajdziesz informacje o naszych autorachNasi Autorzy

ZATRZYMAJ SIĘ

AJAHN BRAHM - CZTERY SPOSOBY NA TO, JAK ODPUŚCIĆ ...

Zatrzymaj się

Trochę lingwistyki

Informacja o portalu

Redakcja informuje, że wszelkie prezentowane w artykułach poglądy należy postrzegać jako osobisty punkt widzenia autora danego artykułu, a nie linię programową portalu. Zapraszamy do współpracy osoby z różnych tradycji, o różnym punkcie widzenia.  O NAS