Jak rozpoznać objawy POChP? Zwróć uwagę na te symptomy

POChP (Przewlekła Obturacyjna Choroba Płuc) to choroba układu oddechowego wywołana m.in. przez szkodliwe czynniki środowiskowe, w tym pyły, gazy i dym tytoniowy. Objawy choroby są często na tyle uciążliwe, że uniemożliwiają normalne funkcjonowanie. Trzeba natomiast wiedzieć, że choroba może przez długi czas rozwijać się zupełnie bezobjawowo lub dawać tylko skąpe, nieswoiste objawy. Stąd osoby z grup ryzyka nie powinny bagatelizować nawet z pozoru niegroźnych symptomów. Dowiedz się, jak rozpoznać objawy POChP.

Czym jest POChP?

POChP to choroba wywołana stanem zapalnym w oskrzelach i prowadząca do nieodwracalnych zmian w miąższu płuc oraz w naczyniach płucnych. Choć jest to choroba układu oddechowego, to obecnie klasyfikuje się ją jako chorobę ogólnoustrojową, co wynika z faktu, iż ma bezpośredni wpływ na wszystkie funkcje życiowe, w tym pracę układu sercowo-naczyniowego.

Przewlekła Obturacyjna Choroba Płuc może współwystępować z wieloma innymi chorobami, takimi jak: rozstrzenie oskrzeli, choroba niedokrwienna serca, cukrzyca, nadciśnienie tętnicze czy rak płuca.

Obecnie liczbę chorych szacuje się na około 380 milionów, z czego w Polsce jest to około 2 milionów osób. Światowa Organizacja Zdrowia prognozuje, że do 2030 roku POChP będzie trzecią najczęstszą przyczyną umieralności.

Komu szczególnie zagraża POChP?

Zachorowaniu na POChP sprzyja przede wszystkim palenie wyrobów tytoniowych. Dotyczy to zarówno czynnych i biernych palaczy, jak i osób, którym udało się rozstać z nałogiem. Dym tytoniowy oraz zawarte w nim toksyny to główny czynnik ryzyka Przewlekłej Obturacyjnej Choroby Płuc.

Coraz ważniejszym zagrożeniem mogącym wywoływać POChP jest zanieczyszczenie powietrza. Stąd apele o to, aby śledzić aktualne wskazania dotyczące stężenia pyłów zawieszonych i toksycznych substancji w powietrzu, unikać długotrwałego przebywania na dworze w sezonie grzewczym, stosować maski antysmogowe oraz zainwestować w domowy oczyszczacz powietrza.

POChP można również zakwalifikować do grupy chorób zawodowych. Wiele czynników ryzyka występuje bowiem na poszczególnych stanowiskach pracy. Dotyczy to przede wszystkim pyłów, gazów, oparów chemicznych i aerozoli, na które są narażeni m.in. górnicy, hutnicy, metalurdzy, pracownicy budowlani, rolnicy, mechanicy samochodowi, operatorzy maszyn, fryzjerzy, kosmetyczki czy sprzątaczki.

Objawy POChP, których nie należy lekceważyć

Jeśli znajdujesz się w jednej z opisanych grup ryzyka i masz powyżej 40 lat, to wiedz, że istnieje prawdopodobieństwo rozwinięcia się u Ciebie Przewlekłej Obturacyjnej Choroby Płuc.

Jest to powód, dla którego należy zwracać baczną uwagę na wszelkie niepokojące objawy, również te nieswoiste. Najważniejsze objawy POChP, które mogą się ujawnić na różnych etapach rozwoju choroby, to:

• Przewlekły kaszel– w przebiegu POChP może występować kaszel niemający charakteru napadowego, pojawiający się rano, wieczorem, jak i utrzymujący się w ciągu dnia, nasilający się pod wpływem czynników drażniących, jak dym tytoniowy, kurz czy zanieczyszczone powietrze;
  • Duszność– dotyczy to zarówno duszności wysiłkowej, jak i występującej w czasie spoczynku czy podczas snu;
  • Odkrztuszanie plwociny- czyli wydzieliny z płuc, czasami o ropnym charakterze;
  • Obniżona tolerancja wysiłku– czyli męczliwość, pogorszenie kondycji, a nawet pojawienie się wyraźnych trudności z wykonywaniem podstawowych czynności, jak ubranie się czy umycie;

Więcej o objawach POChP czytaj na stronie internetowej https://oddychajmy.pl.

Nie zwlekaj z wizytą u lekarza

Obserwując u siebie opisane objawy POChP jak najszybciej skonsultuj się z lekarzem pierwszego kontaktu, który przeprowadzi podstawowe badanie osłuchowe, zbierze wywiad i podejmie decyzję o ewentualnym skierowaniu Cię na pogłębioną diagnostykę do poradni pulmonologicznej.

To warto wiedzieć:

Podstawowym badaniem wykorzystywanym w diagnostyce POChP jest spirometria.

Pamiętaj również, że choć POChP nie można wyleczyć, to jednocześnie jest to choroba poddająca się leczeniu i profilaktyce. Odpowiednio dobrana terapia ma na celu zmniejszenie nasilenia objawów, tym samym dając szansę na zachowanie samodzielności, uniknięcie inwalidztwa i poprawę jakości życia.

Skuteczność leczenia jest natomiast ściśle uzależniona od wczesnego zdiagnozowania choroby, co powinno Cię ostatecznie przekonać do nielekceważenia nawet z pozoru niegroźnych objawów POChP.