Jak przygotować się do rezonansu magnetycznego?

Rezonans magnetyczny to jedno z podstawowych badań diagnostycznych, które wykonuje się przy podejrzeniu nowotworu, bólach różnego pochodzenia lub chorobach kardiologicznych czy neurologicznych. Jest całkowicie bezbolesne i trwa maksymalnie godzinę, jednak pacjent musi się do niego odpowiednio przygotować.

Kiedy zgłosić się na rezonans magnetyczny?

Rezonans magnetyczny może być wykonany o każdej porze dnia, jednak z pewnych względów warto zgłosić się na badanie w godzinach porannych. Dotyczy to zwłaszcza pacjentów, którzy będą mieli wykonane badanie z kontrastem, gdyż zaleca się wtedy pozostawać na czczo. Na około 2 godziny przed badanie nie powinno się przyjmować płynów. Rezonans magnetyczny nie wymaga od pacjenta dużego zaangażowania, dlatego nawet pogorszenie stanu zdrowia fizycznego nie jest przeciwwskazaniem do badania. Pacjent nie potrzebuje też skierowania, jeśli rezonans ma być wykonany bez kontrastu.

Jak przygotować się do rezonansu magnetycznego?

Badanie rezonansem magnetycznym nie wymaga szczególnego przygotowania. Pacjent powinien powstrzymać się od przyjmowania posiłkiem na około 4 godziny wcześniej, a na 2 godziny przed badaniem nie przyjmować płynów. Jeśli chodzi o rezonans magnetyczny z kontrastem, warto być na czczo. Przygotowanie obejmuje natomiast wybór odpowiedniego stroju, gdyż w czasie badania nie można mieć na sobie żadnych metalowych elementów. Trzeba zdjąć biżuterię oraz buty, natomiast kobiety powinny w dniu wykonania rezonansu wybrać dla siebie miękki, zakładany przez głowę biustonosz. Jeśli pacjent posiada wszczepione w ciało elementy metalowe, musi o tym poinformować personel medyczny. Bardzo istotnym elementem przygotowań jest wykonanie badania krwi z oznaczeniem poziomu kreatyniny. Należy się na nie zgłosić nie wcześniej, niż na 2 tygodnie przed planowanym zabiegiem. Korzystając z usług przychodni REX MEDICA, istnieje możliwość oznaczenia poziomu kreatyniny bezpośrednio przed badaniem, pobierając krew z palca.

Rezonans magnetyczny a przyjmowane leki

Przygotowując się do badania rezonansem magnetycznym, pacjent nie musi rezygnować z przyjmowania leków, które zażywa na stałe. Samo pole magnetyczne, jakie wytwarza się podczas badania, nie wpływa negatywnie na organizm oraz nie wchodzi w interakcję z lekami. Warto jednak, wypełniając wstępną ankietę, poinformować lekarza o przyjmowanych medykamentach.

Jakie są przeciwwskazania do rezonansu magnetycznego?

Bezwzględnym przeciwwskazaniem do badania jest posiadanie przez pacjenta wszczepionych urządzeń elektrycznych. Rezonans nie jest też zalecany kobietom w I trymestrze ciąży, choć w uzasadnionych przypadkach można go wykonać. Względnym przeciwwskazaniem jest natomiast posiadanie aparatu ortodontycznego, by-passów czy stentów naczyniowych. Jeśli w oku pacjenta znajduje się ciało obce metalowe, do przeprowadzenia rezonansu konieczna może okazać się zgoda lekarza okulisty. Każdy przypadek należy jednak rozważyć indywidualnie, zastanawiając się, czy korzyści przewyższają ewentualne ryzyko.