www.drogidozdrowia.pl

"JOGA W SPOŁECZEŃSTWIE" - RELACJA Z WYKŁADU PROF. SAT BIR KHALSY

Profesor Sat Bir S. Khalsa jest naukowcem w pełnym znaczeniu tego słowa i joginem również w pełnym znaczeniu tego słowa. Jest adiunktem medycyny w Harvard Medical School,dyrektorem naukowym w Kundalini Research Institute, dyrektorem naukowym w Kripalu Center for Yoga & Health, redaktorem naczelnym „International Yournal of Yoga Therapy” oraz asystentem naukowym w Benson Henry Institute for Mind Body Medicine. Wyraz „joga” w ostatnich latach często jest rozumiany jako ćwiczenia fizyczne. Jednakże klasyczna definicja jogi obejmuje 4 elementy: ćwiczenia fizyczne - asany, ćwiczenia oddechowe – pranajamę, głęboką relaksację, a także medytację. Prof. Khalsa podążając za swoim mistrzem - Yogi Bhajanem - jest wierny tej definicji i zajmuje się badaniami wpływu tak rozumianej jogi na organizm ludzki.

Praktykujący wiedzą, że joga działa korzystnie na cały organizm i funkcjonowanie człowieka we współczesnym świecie, dlatego że sami tego doświadczają. Ale niepraktykujących trudno przekonać powołując się na odczucia. Wyniki badań i analiz medycznych potwierdzające zmiany w funkcjonowaniu naszego mózgu i całego organizmu są jednak dowodami, które trudno zdyskredytować.

Prof. Khalsę od samego początku najbardziej interesowało zbadanie i pokazanie, w jaki sposób joga wpływa na zdrowie fizyczne i psychiczne, w szczególności na cały system nerwowy i procesy mentalne, a także sprecyzowanie uaktywnianych przez jogę mechanizmów, które powodują zmiany w funkcjonowaniu organizmu i w psyche.

Pierwsze badania zaczęto robić jeszcze w latach 50. ubiegłego wieku, kiedy jednego z indyjskich joginów zakopano w kontenerze pod ziemią bez jedzenia, picia i bez dostępu świeżego powietrza na całe 2 tygodnie. I kiedy po tym czasie został wydobyty na powierzchnię, nie dość, że był żywy, to szybko powrócił do normalnego funkcjonowania. To doświadczenie udowodniło, że jogini potrafią tak zmienić funkcjonowanie swoich narządów wewnętrznych, tak bardzo zwolnić metabolizm, że są w stanie przeżyć nawet w ekstremalnych warunkach. Naukowcy zachodni chcieli się dowiedzieć, jak to możliwe, i tak rozpoczęły się badania nad działaniem jogi na organizm ludzki.

W tamtym czasie medycyna zachodnia stała na stanowisku, że autonomiczny system nerwowy jest całkowicie wyłączony spod możliwości jakiejkolwiek kontroli, że nie jesteśmy w stanie świadomie na niego wpływać ani ćwiczeniami fizycznymi, ani naszą wolą.

Autonomiczny system nerwowy reaguje na stres i na emocje, i to zarówno jego współczulna część odpowiedzialna za mechanizm „walcz i uciekaj” jak i przywspółczulna – mechanizm „odpoczywaj i naprawiaj”. Gdy doznajemy stresu, automatycznie zaczyna działać współczulny układ nerwowy i organizm przygotowuje się do walki lub ucieczki – aktywizują się nadnercza wydzielając adrenalinę i noradrenalinę, a po pewnym czasie także kortyzol, rośnie tętno, napinają się mięśnie, zwiększa się zapotrzebowanie na tlen, podwyższa się temperatura ciała, a także podnosi się stężenie glukozy we krwi. Krótkotrwałe działanie hormonów stresu jest nawet korzystne dla organizmu - powoduje mobilizację, wzrost sił witalnych, ale długotrwałe doprowadza do wielu chorób: nadciśnienia, arytmii serca, zaburzeń tętna, hiperglikemii, znacznego osłabienia odporności.

Już w czasie pierwszych, bardzo niedoskonałych badań, stwierdzono, że joga powoduje głęboką relaksację autonomicznego systemu nerwowego. Okazało się, że poprzez praktyki jogiczne ludzie mogą wpływać na funkcjonowanie swoich wewnętrznych narządów, a także na stan umysłu i własne emocje. W czasie ćwiczeń jogi zmniejsza się wydzielanie hormonów stresu i dzięki temu tętno, ciśnienie i ilość glukozy we krwi obniżają się do stanu normalnego, wyrównuje się praca serca.

Badania układu krążenia i analizy krwi, od których zaczynano eksperymenty dotyczące wpływu jogi na organizm człowieka, są stosunkowo proste. W miarę rozwoju medycyny zaczęto stosować coraz bardziej złożone techniki, dostarczające coraz więcej informacji. Jedną z zaawansowanych metod jest obrazowanie neurologiczne. Za pomocą skanowania mózgu możemy zobaczyć jak medytacja zmienia jego aktywność, które jego obszary są stymulowane.

Mózg ma zdolność do zmian, jest w pewnym stopniu plastyczny. Czynności wykonywane stale, powodują, że stale aktywne są określone części mózgu. I tak jak ćwiczenie ciągle pewnych partii mięśni powoduje ich rozwój, tak samo ciągłe stymulowanie określonych części mózgu powoduje zmianę jego struktury. Pewne obszary mózgu robią się na stałe bardziej lub mniej aktywne.

Testy wykazały, że obraz aktywności mózgu ludzi medytujących wiele lat znacznie różni się od obrazu aktywności mózgu ludzi, którzy nie medytują. Zmiany można zaobserwować szczególnie w obszarze odpowiedzialnym za emocje i funkcjonowanie systemu autonomicznego. Odczucia odprężenia, spokoju, wewnętrznej równowagi w czasie i po medytacji nie są jedynie sugestią, a faktycznym stanem wywołanym przez praktykowanie jogi. Wyniki badań potwierdzają zatem odczucia.

Badanie wykonane w National Institute of Health w Stanach Zjednoczonych dotyczyło ludzi, którzy długo praktykowali jogę, w porównaniu z tymi, którzy nie praktykowali. Badano ich wytrzymałość na ból w kontakcie z bardzo zimną wodą. Okazało się, że długo ćwiczący jogę mają znacznie zwiększoną wytrzymałość na ból, mogą znacznie dłużej tolerować dyskomfort, jaki wywołuje kontakt z zimną wodą, niż niepraktykujący. Obszar mózgu odpowiedzialny za odczuwanie bólu był u nich znacznie większy i grubszy. Jest to dowód na plastyczność mózgu, jego zdolność do zmian - tym razem wywołanych przez długą praktykę jogi.

Im dłużej praktykujemy jogę, tym obszar zmian jest większy. Gdy praktykujemy wiele lat, powstaje umysł medytacyjny, który swoją strukturą zdecydowanie różni się od mózgu osoby niemedytującej.

(KRYS)

Fot.: www.festiwaljogi.pl, www.pinterest.com, all-free-download.com

Wyszukiwarka

Spis artykułów

Tutaj znajdziesz wszystkie artykuły z podziałem na kategorieSpis Artykułów

Nasi przyjaciele

Tutaj znajdziesz listę przyjaciół portaluNasi Przyjaciele

Nasi autorzy

Tutaj znajdziesz informacje o naszych autorachNasi Autorzy

ZATRZYMAJ SIĘ

AJAHN BRAHM - CZTERY SPOSOBY NA TO, JAK ODPUŚCIĆ ...

Zatrzymaj się

Trochę lingwistyki

Informacja o portalu

Redakcja informuje, że wszelkie prezentowane w artykułach poglądy należy postrzegać jako osobisty punkt widzenia autora danego artykułu, a nie linię programową portalu. Zapraszamy do współpracy osoby z różnych tradycji, o różnym punkcie widzenia.  O NAS