www.drogidozdrowia.pl

JARMUŻ NA TOPIE

W Polsce jarmuż rósł od dawna, ale nigdy nie był zbyt popularny. Wiele innych roślin krzyżowych uznawaliśmy za lepsze i smaczniejsze. A jednak doczekał się swoich pięciu minut. Dziś wszyscy jedzą jarmuż i zyskał on sobie rangę superwarzywa, najzdrowszego ze wszystkich warzyw. Szał na jarmuż przyszedł jak zwykle z Ameryki.

Jarmuż (Brassica oleracea L. var. sabellica L.) oczywiście JEST zdrowy, jak zresztą wszystkie rośliny kapustne. To jedna z odmian kapusty i jedna z najstarszych. Ma niezwykłe siły żywotne, może wyrastać do wysokości ponad 1 metra. Jest znany i jedzony na całym świecie, ale uprawiany głównie na półkuli północnej, gdyż woli chłodniejszy klimat. Zachód rzucił się na jarmuż już wiele lat temu, gdy my dopiero świeżo zachwycaliśmy się brokułem, a jarmuż służył nam raczej do dekoracji. Osobiście nie przepadam za smakiem jarmużu, ale doceniając jego zalety odżywcze włączyłam go do swej diety i staram się używać często jako dodatek do potraw z innych warzyw.

Odkryto w jarmużu niezwykłe wprost zasoby odżywcze. Zawiera witaminy (głównie C, K i A), dużo wapnia, żelazo, fosfor, potas, magnez i inne minerały, antynowotworowy sulforafan i inne przeciwutleniacze, np. karotenoidy, oraz dużo chlorofilu. Ma sporo białka i błonnika. Oczyszcza organizm z toksyn. Bardzo zdrowy na serce i oczy, chroni żołądek przed wrzodami. Natomiast nie jest wskazany przy zaburzeniach tarczycy i nerek.

Łodygi jarmużu zrywa się jesienią, a jako że jest bardzo odporny na niskie temperatury, rośnie jeszcze długo w zimie. Mróz nawet poprawia jego smak. Staje się delikatniejszy i kruchy. Gotuje się jarmuż bardzo krótko, żeby zachował swe zdrowe właściwości - nie więcej niż kilka minut, najlepiej na parze. Niektórzy jedzą go na surowo, ale jest dość twardy i łykowaty, trudno go pogryźć. Drobno pokrojony, już po sparzeniu staje się znacznie łatwiejszy do konsumpcji, a jeszcze lepiej zaraz po sparzeniu włożyć go na chwilę do zamrażalnika. Do jedzenia całkiem na surowo najlepiej go obficie skropić czymś kwaśnym, np. sokiem z cytryny, posolić, ugnieść i odczekać, aż się zmaceruje. Miłośnicy eksperymentów kulinarnych mogą popróbować ukisić jarmuż tak jak kapustę.

Na surowo jest też dobrym dodatkiem do wszelkiego rodzaju zielonych soków, najlepiej w towarzystwie soczystych, kwaskowatych owoców. Można też miksować jarmuż w blenderze na pastę warzywną, sam lub w połączeniu z czymś innym. Świetnie nadaje się do spaghetti, naleśników, zapiekanek i omletów. Można z liści zrobić gołąbki. Wystarczy je sparzyć wrzątkiem, żeby dobrze się zwijały. Polecam gołąbki wegańskie, np. z ryżem i zmieloną ugotowaną soczewicą lub cieciorką.

Pasta jarmużowa

Składniki:
Świeże liście jarmużu
Orzeszki piniowe
Przyprawy do smaku
Czosnek (opcjonalnie) 1 ząbek
Proporcja jarmużu i orzeszków 1:1

Wykonanie:
Jarmuż umyć, usunąć twarde łodygi i porwać lub pokroić liście na nieduże kawałki. Posolić, ugnieść i zostawić na kilka minut pod przykryciem. Jeśli w tej postaci nadal byłyby za twarde do naszego miksera, to przed posoleniem sparzyć wrzątkiem. Orzeszki namoczyć przynajmniej na kilka godzin i odcedzić. Razem (ewentualnie z pokrojonym drobno czosnkiem) zmiksować w blenderze na pastę. Dodać ulubione przyprawy.
Taka samą pastę można zrobić z innymi orzechami i pestkami. Zawsze namoczonymi, żeby pasta nie była za sucha. Jeśli i tak jest za sucha, można dodać jakiegoś dobrego oleju, albo połączyć z innymi warzywami, nawet gotowanymi. Jarmuż dobrze smakuje ze wszystkim, pod warunkiem, że nie dominuje w potrawie.
Pastę można jeść na kanapkach, pizzach i zapiekankach, w pasztecikach, naleśnikach, pierogach itp.

Modne czipsy z jarmużu

Składniki:
Świeże liście jarmużu
Oliwa z oliwek
Przyprawy wg gustu

Wykonanie:
Jarmuż umyć i osuszyć. Usunąć twarde łodygi i porwać liście na nieduże kawałki. W misce skropić obficie oliwą, posypać ulubionymi przyprawami i dobrze wszystko wymieszać. Potem ułożyć kawałki liści na blasze wyłożonej papierem do pieczenia i piec 5 minut w rozgrzanym piekarniku.    (KEK)

Wyszukiwarka

Spis artykułów

Tutaj znajdziesz wszystkie artykuły z podziałem na kategorieSpis Artykułów

Nasi przyjaciele

Tutaj znajdziesz listę przyjaciół portaluNasi Przyjaciele

Nasi autorzy

Tutaj znajdziesz informacje o naszych autorachNasi Autorzy

ZATRZYMAJ SIĘ

AJAHN BRAHM - CZTERY SPOSOBY NA TO, JAK ODPUŚCIĆ ...

Zatrzymaj się

Trochę lingwistyki

Informacja o portalu

Redakcja informuje, że wszelkie prezentowane w artykułach poglądy należy postrzegać jako osobisty punkt widzenia autora danego artykułu, a nie linię programową portalu. Zapraszamy do współpracy osoby z różnych tradycji, o różnym punkcie widzenia.  O NAS