www.drogidozdrowia.pl

CZY WIEMY, ŻE ODDYCHAMY?

Bez jedzenia możemy żyć kilkadziesiąt dni, bez picia możemy żyć kilka dni, a bez oddechu tylko parę minut. Oddech jest najważniejszy dla naszego życia. A czy w ogóle jesteśmy świadomi tego, że oddychamy? Często nie. W ogóle nie zwracamy uwagi na jego jakość i rolę. O tym jak ważna jest jakość powietrza, które wraz z oddechem wprowadzamy do naszego organizmu, z racji smogu w wielu miastach, dużo się ostatniej zimy mówiło. Ale często niewiele wiemy o sposobie w jaki oddychamy, i nie zdajemy sobie sprawy, że ten sposób jest bardzo ważny dla naszego samopoczucia i zdrowia.  A o tym nikt, być może poza niektórymi nauczycielami jogi, nie przypomina.

To w jaki sposób w jaki oddychamy decyduje w bardzo dużej mierze o jakości naszego życia.

Oddech zmienia się w zależności od naszego stanu emocjonalnego, i mechanizm ten działa w dwie strony. Świadomie zmieniając oddech możemy zmienić własny stan emocjonalny.

Starożytne systemy filozoficzne  przypisywały bardzo duże znaczenie do sposobu oddychania. I związane z tymi systemami, a coraz bardziej obecnie popularne różne odmiany sztuk walki, a także hatha joga, czikung, taj czi - wszystkie wykorzystują w swoich praktykach oddech. Dzięki temu praktykujący wpływają na swoją kondycję fizyczną, samopoczucie psychiczne, koncentrację.

Sami łatwo możemy zauważyć jak oddech zmienia się w zależności od różnych stanów emocjonalnych – inny jest jak jesteśmy zmęczeni, inny jak wypoczęci, inny jak zestresowani czy przygnębieni lub jak odczuwamy złość czy ból. Żeby się o tym przekonać wystarczy jedynie uważnie obserwować.

Oddychanie jest jedyną czynnością wpływającą na nasz układ nerwowy, którą możemy kierować świadomie. Jest czymś w rodzaju łącznika między naszym ciałem fizycznym a umysłem,

Kiedy przychodzimy na ten świat oddychamy przeponowo, możemy się przyjrzeć jak u każdego niemowlaka faluje brzuszek w czasie oddechu. W miarę upływu lat zaczynamy oddychać klatką piersiową. Brzuch nieruchomieje, jedynie porusza się, i to często nieznacznie, klatka piersiowa. Oddech się spłyca. Tym samym sami ograniczamy ilość tlenu dostarczanego do naszego organizmu.

Wato zdać sobie sprawę, że podczas głębokiego oddechu, wypełniającego całe płuca, organizm pobiera do 10 razy więcej powietrza niż przy oddechu płytkim, że od oddechu zależna jest praca naszego mózgu, który zużywa 80% tlenu dostarczonego do organizmu, a w czasie wydechu usuwamy ponad 70 proc. zbędnych dla organizmu substancji i toksyn. Kiedy tylko część płuc bierze udział w procesie oddychania, sami sprawiamy, że do mózgu dociera mniej tlenu i tym samym powodujemy gorszą jego pracę, a także pozbywamy się możliwości usunięcia z organizmu niepotrzebnych  substancji i toksyn.  Należy sobie zdawać sprawę, że ważny jest nie tylko pełny wdech, tak samo ważny, a według niektórych nawet ważniejszy, jest wydech. Jeżeli wydech będzie tylko częściowy, dużo wykorzystanego już powietrza pozostanie w płucach i będzie zajmowało przestrzeń – nowy wdech będzie miał znacznie mniejszą objętość.

Przepona jest mięśniem oddechowym, który oddziela jamę klatki piersiowej od jamy brzusznej.  Jama klatki piersiowej może zmieniać swoją objętość – w czasie wdechu się powiększa, a w czasie wydechu kurczy się. Natomiast jama brzuszna ma stałą objętość . I jeżeli w czasie wdechu wypełniamy całe płuca, a nie tylko ich górną część, dzięki wypełnieniu dolnej części płuc, przepona jest wypchnięta do dołu i aby zachować niezmienioną pojemność jamy brzusznej, brzuch musi być wypchnięty do przodu. W czasie wydechu następuje skurcz mięśni brzucha i rozkurcz przepony, i zostaje ona uniesiona do góry. Wówczas następuje bardzo korzystny dla procesu trawienia masaż jelit.  

Dzięki oddechowi możemy wpływać na nasz umysł, i tylko w ten sposób. Gdy jesteśmy wzburzeni, możemy próbować powiedzieć – „od tej chwili jestem zupełnie spokojny” – ale nie będzie to miało większego wpływu na nasze emocje. One nadal mogą rządzić nie tylko naszym umysłem, ale również naszym ciałem – podwyższone ciśnienie, szybsze tętno, bardziej odczuwalne bicie serca, przyspieszony oddech, rozbiegane oczy. Natomiast kiedy zaczniemy oddychać świadomie, powoli i głęboko, wówczas emocje znikają (gdy chcemy użyć oddechu do uspokojenia emocji należy oddychać głównie dolną partią płuc, a nie szczytami – jest to tzw. oddech przeponowy,  najlepiej aby jego uczył wykwalifikowany instruktor.  

Niektórzy twierdzą, że palą papierosy i  chcą palić, dlatego, że to ich uspokaja. A czy przypadkiem kiedy zapalając papierosa nie siadają wygodnie i nie rozluźniają się? Potem robią głęboki wdech, wciągając dym papierosowy do płuc, a następnie robią długi spokojny wydech. Następnie parę normalnych oddechów i kolejny głęboki wdech…. i długi wydech…. Czy nie przypomina to sesji pranajamy (sztuka kontrolowanego oddechu)? I czy efekt uspokojenia nie jest związany z rytmem i objętością wdechu i wydechu, a nie z nikotyną, którą wchłaniamy do naszego organizmu? Może warto spróbować zrobić parę takich oddechów, tylko bez niepotrzebnego zatruwania własnego organizmu i zobaczyć jaki jest efekt. (KBB)

FOT. KJB

Wyszukiwarka

Spis artykułów

Tutaj znajdziesz wszystkie artykuły z podziałem na kategorieSpis Artykułów

Nasi przyjaciele

Tutaj znajdziesz listę przyjaciół portaluNasi Przyjaciele

Nasi autorzy

Tutaj znajdziesz informacje o naszych autorachNasi Autorzy

ZATRZYMAJ SIĘ

AJAHN BRAHM - CZTERY SPOSOBY NA TO, JAK ODPUŚCIĆ ...

Zatrzymaj się

Trochę lingwistyki

Informacja o portalu

Redakcja informuje, że wszelkie prezentowane w artykułach poglądy należy postrzegać jako osobisty punkt widzenia autora danego artykułu, a nie linię programową portalu. Zapraszamy do współpracy osoby z różnych tradycji, o różnym punkcie widzenia.  O NAS